Οι βιομηχανίες βρεφικών τροφών εκμεταλλεύονται ‘παραθυράκια’ στη νομοθεσία και προωθούν όλο και επιθετικότερα τα προϊόντα τους, όπως φαίνεται από σχετικές έρευνες. Το Διεθνές Δίκτυο Δράσης για τις Βρεφικές Τροφές (IBFAN, the International Baby Food Action Network) εξέδωσε τα αποτελέσματα ερευνών του σε κείμενο 150 σελίδων, όπου με λεπτομέρειες αποκαλύπτονται οι πολυεθνικές που παραβιάζουν τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σχετικά με την προώθηση βρεφικών τροφών (1), (2), προσπαθώντας εκπεφρασμένα να παρακάμψουν την παροχή μητρικού γάλακτος, με νέες, όλο και πιο αποτελεσματικές  (…!) στρατηγικές μάρκετινγκ και εξιδανίκευσης των προϊόντων τους έναντι του μητρικού θηλασμού. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής προέρχονται από 67 χώρες όπου αξιολογήθηκαν οι δραστηριοποιούμενες πολυεθνικές εταιρείες από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ως προς τους κανονισμούς που έχουν τεθεί ήδη από το 1981. Γνωστή πολυεθνική εταιρεία βρεφικών τροφών, ενώ από χρόνια βρίσκεται στο στόχαστρο παραμένει ανάμεσα στους κορυφαίους παίκτες της αγοράς, και συνεχίζει ακάθεκτη να παραβιάζει κανονισμούς. Οι πρακτικές της μάλιστα ενθαρρύνουν άλλους κολοσσούς παραγωγούς βρεφικών τροφών να υιοθετούν παρόμοιες πρακτικές, όπως άλλη γνωστή πολυεθνική εταιρεία, η οποία, σε εσωτερική αναφορά της λέει τα πράγματα με το όνομά τους: ‘μόνο (!) το 30% των όσων τρώνε τα βρέφη έως 3 ετών είναι βιομηχανοποιημένο -και η εταιρεία στοχεύει στην μεγαλύτερη δυνατή αύξηση των τροφών της στο βρεφικό στομάχι ( δικαιούται μεγαλύτερο ποσοστό ‘stomach share’ όπως εύγλωττα αναφέρει) (3) . Ο διεθνής Κώδικας Δεοντολογίας και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας απαγορεύουν ρητά να διαφημίζονται οι βρεφικές τροφές, ή να προωθούν τα προϊόντα τους με δωρεάν δείγματα κλπ. Περίπου 70 χώρες έχουν υιοθετήσει με κρατική νομοθεσία τους κανονισμούς αυτούς, στην πράξη όμως παρατηρούνται πολλές παραβιάσεις, λόγω των τεράστιων κερδών που αποφέρει η βιομηχανία βρεφικών τροφών, λέει το στέλεχος του Διεθνούς Δράσης για τις Βρεφικές Τροφές, Yeong Joo Kean, Νομικός Σύμβουλος του μέλος της συγγραφικής ομάδας του Δελτίου Αναφοράς.

Το επιθετικό μάρκετιγκ υποβαθμίζει το ρόλο του θηλασμού και παραπλανεί τους γονείς ή το προσωπικό βρεφικών μονάδων ώστε να χρησιμοποιούν βιομηχανοποιημένες τροφές. Στο παρελθόν οι τακτικές που ακολουθούνταν από εταιρείες όπως η Nestlé ήταν ακόμη πιο απροκάλυπτες, και ευτυχώς το μποϊκοτάρισμα της εταιρείας βοήθησε κάπως να μειωθούν, όχι όμως να εξαλειφθούν. Παραπλανητικά μηνύματα αποτελούν επίσης οι διαφημίσεις βιομηχανοποιημένου γάλακτος με την υπόσχεση ότι περιέχουν συστατικά που αυξάνουν την ευφυία (σημ. μτφ: απλώς απομιμούμενες χονδροειδώς ουσίες που υπάρχουν σε αφθονία στο μητρικό γάλα!).

(1) The International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes and 12 subsequent relevant World Health Assembly (WHA) resolutions. BTR 2007 was launched at the conclusion of the East Asia and Pacific Training Course on implementing the International Code.

(2) Companies in the report are: Abbott Ross, Bayer, Danone, Friesland, Gerber, Heinz, Hipp, Humana, Mead Johnson, Nestle, Numico, Wyeth and 12 feeding bottle and teat manufacturers.

(3) “stomach share”…NUMICO estimates that only 30% of all food consumed in the first 3 years of life is commercially manufactured. The company has a strategy to capture a larger share of the baby’s stomach worldwide

(4) “Breaking the Rules, Stretching the Rules 2007” was published by ICDC, the International Code Documentation Centre, an IBFAN office which specializes in Code implementation. Soft copies of the report are available on the IBFAN website. Hard copies will be released in December.

πηγή: http://www.ibfan.org/site2005/Pages/article.php?iui=1&art_id=525&articulo_id=942

Advertisements