Drive_with_children

Απο το ένθετο AUTO-MOTO της εφημερίδας Μακεδονία

AUTO – MOTO Παιδί στο αυτοκίνητο. Μήπως δεν “κάθεται” καλά;

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ε.Ε. κάθε χρόνο στην Ευρώπη εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα περισσότερα από 100.000 παιδιά, συνεπώς αποτελεί καθοριστικό στοιχείο για την ασφάλεια και την προστασία τους η σωστή επιλογή και τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος.

του Τριαντάφυλλου Τσουλφά

Αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα όσον αφορά τη μεταφορά των παιδιών με αυτοκίνητο είναι τραγικό. Η εικόνα με τη μητέρα στο εμπρός κάθισμα και το παιδί στην αγκαλιά της είναι καθημερινή και πραγματικά απορούμε εάν αυτό είναι αποτέλεσμα εγκληματικής αμέλειας ή αδικαιολόγητης άγνοιας του κινδύνου. Το θέμα είναι σοβαρότατο και δυστυχώς ως γονείς δεν το αντιμετωπίζουμε αναλόγως. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ε.Ε. κάθε χρόνο στην Ευρώπη εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα περισσότερα από 100.000 παιδιά, συνεπώς αποτελεί καθοριστικό στοιχείο για την ασφάλεια και την προστασία τους η σωστή επιλογή και τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος.
Πολλά από τα παιδιά δέχονται ένα μικρό ακίνδυνο «σοκ» σε ατύχημα, όταν βρίσκονται σε ενδεδειγμένο και σωστά τοποθετημένο παιδικό κάθισμα, αλλά περισσότερα από 10.000 παιδιά τραυματίζονται, περί τα 670 τραυματίζονται σοβαρά και περισσότερα από 30 χάνουν τη ζωή τους, όταν βρίσκονται σε ακατάλληλα ή μη σωστά τοποθετημένα καθίσματα ή ακόμη ελεύθερα, χωρίς προφύλαξη μέσα στο αυτοκίνητο! Αντίστοιχα στη χώρα μας και σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας περισσότερα από 75 παιδιά (0-14 ετών) αφήνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στους δρόμους της χώρας μας, ενώ στο διάστημα 1992-2004 καταγράφηκαν 1.593 θάνατοι παιδιών 0-14 ετών, εκ των οποίων τα 874, δηλαδή 75 κάθε χρόνο, σε τροχαίο ατύχημα. Η χρήση παιδικών καθισμάτων θα μπορούσε να αποτρέψει τις θανατηφόρες βλάβες (σε ποσοστό μεγαλύτερο το 70%), τους βαρείς τραυματισμούς (σε ποσοστό μεγαλύτερο του 65%) και τα ελαφρά τραύματα (σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%). Στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. η χρήση παιδικών καθισμάτων ξεπερνά το 80%. Στη χώρα μας μόνο 1 στα 3 παιδιά έως 4 ετών μεταφέρεται σε ειδικό κάθισμα, κατάλληλο για την ηλικία ή το βάρος του.
Τι πρέπει να κάνουμε;
Το ερώτημα είναι ρητορικό, αφού πρόκειται για την “αυτού μεγαλειότητα, το παιδί”, και η απάντηση είναι τοποθέτηση παιδικού καθίσματος. Η επιλογή μας όμως δεν πρέπει να έχει κριτήριο την τιμή (σε αυτό δεν χωράνε τσιγκουνιές) αλλά τις ενδεδειγμένες προδιαγραφές που ισχύουν σήμερα.
Από το Μάιο του 2008 όλα τα παιδικά καθίσματα πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές UN ECE Regulation 44.03 ή και τη νεότερη 44.04. Αν οι προδιαγραφές του καθίσματος είναι 44.02 ή 01, αυτό πρέπει να αντικατασταθεί.

Η επιλογή
1.Επιλέξτε κάθισμα προδιαγραφών ασφαλείας και τον τύπο του ανάλογα με την ηλικία ή το βάρος του παιδιού σας.
2. Επιλέξτε παιδικό κάθισμα σύμφωνο με τις προδιαγραφές ασφαλείας UN ECE R 44.04 ή 03, Ιsofix ή British Standard για αυξημένη προστασία του παιδιού αλλά και για την εύκολη και ασφαλή τοποθέτηση του σε όλα τα αυτοκίνητα.
3. Βεβαιωθείτε ότι το παιδικό κάθισμα ταιριάζει απόλυτα στο αυτοκίνητό σας. Συμβουλευτείτε προς αυτό τον κατασκευαστή του καθίσματος ή και τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου σας. Και ακόμη ότι το παιδικό κάθισμα ασφαλίζει σταθερά και σίγουρα στο κάθισμα του αυτοκινήτου σας.
4. Προτιμήστε το πίσω κάθισμα για την τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος.

  • ΠΡΟΣΟΧΗ: Στην περίπτωση που το παιδικό κάθισμα τοποθετηθεί μπροστά, δηλαδή επάνω στο κάθισμα του συνοδηγού, απενεργοποιήστε τη λειτουργία του αερόσακου από τον ειδικό διακόπτη!

________________________________________________________________________________________________________________________________

Aπό τo mynewbaby.gr  με τίτλο «Ασφάλεια στο αυτοκίνητο»

Είναι σωστό να αφήνουμε τα παιδιά ελεύθερα μέσα στο αυτοκίνητο;

Ποτέ! Η προσοχή σας δεν αρκεί, γιατί με ένα φρενάρισμα, μία απότομη αλλαγή πορείας ή στη χειρότερη περίπτωση με ένα ατύχημα, το παιδί μπορεί να προσκρούσει πάνω στα καθίσματα, τον ουρανό, τις πόρτες ή να εκτιναχτεί από το όχημα με θανάσιμες συνέπειες.

Είναι ασφαλές να κρατάμε τα παιδιά στην αγκαλιά μας μέσα στο αυτοκίνητο;

Καθόλου ασφαλές, γιατί όχι μόνο τα χέρια σας δεν αντέχουν να συγκρατήσουν το παιδί σε περίπτωση σύγκρουσης, αλλά το χειρότερο είναι, πως το παιδί λειτουργεί ως αερόσακος για σας που μπορεί να το συνθλίψετε με το βάρος σας.

Αρκεί μόνο η χρήση της ζώνης ασφαλείας του αυτοκινήτου;

Οι ζώνες ασφαλείας των αυτοκινήτων είναι σχεδιασμένες για σωματότυπο ενήλικα, με ελάχιστο ύψος 1,50 μέτρο. Για το λόγο αυτό, είναι ακατάλληλες για παιδιά, που είναι μικρότερου ύψους και διαθέτουν εντελώς διαφορετική κατανομή βάρους και δομή σώματος.

Γιατί είναι απαραίτητο το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου;

Καθώς το 25% της μάζας του σώματος ενός νηπίου είναι συγκεντρωμένη στο κεφάλι (έναντι 6% ενός ενήλικα), ο αυχένας δεν μπορεί να αντέξει την καταπόνηση σε περίπτωση ατυχήματος.

Επίσης, η δομή της θωρακικής κοιλότητας του νηπίου, δεν είναι ακόμα κατάλληλη να προστατέψει τα όργανα σε περίπτωση βίαιης πρόσκρουσης με κάποιο αντικείμενο μέσα στο όχημα. Το κάθισμα αυτοκινήτου είναι απαραίτητο γιατί θα αναλάβει να συγκρατήσει το παιδί στη θέση του και να απορροφήσει την ενέργεια της πρόσκρουσης σε περίπτωση ατυχήματος.

Γιατί να χρησιμοποιούμε παιδικό κάθισμα;

Επιβάλλεται από το Νόμο: Από το 1997, με την ψήφιση σχετικού νόμου, η χρήση παιδικού καθίσματος γίνεται υποχρεωτική και στη χώρα μας για παιδιά μέχρι και 12 ετών. Ο Νόμος 2696 στα άρθρα του 12 και 33 επισημαίνει ότι για τη μεταφορά με αυτοκίνητο παιδιών ηλικίας μικρότερης των 12 ετών, είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικών και εγκεκριμένων συστημάτων συγκράτησης και προστασίας όπως καθισμάτων, κατάλληλα για την ηλικία, το ύψος και το βάρος των παιδιών.

Είναι θέμα πρόληψης: Όταν οι γονείς ταξιδεύουν µε παιδί στο αυτοκίνητο, δεν πρέπει να χρησιμοποιούν µόνο την κοινή λογική, αλλά επιπλέον πρέπει να εκπληρώνουν μια από τις σημαντικότερες υποχρεώσεις τους: να προστατεύουν το παιδί τους. Το παιδί πρέπει να μεταφέρεται με κάθισμα αυτοκινήτου από την πρώτη κιόλας μέρα που μετακινείται από το μαιευτήριο. Εκτός από υποχρεωτική, η χρήση του καθίσματος αυτοκινήτου είναι πάνω από όλα ένδειξη αγάπης και γνώσης απέναντι στο παιδί, που μπορεί ακόμα και να του σώσει τη ζωή.

Πως γίνεται η επιλογή του καθίσματος;

Κατά κύριο λόγο με βάση το βάρος του παιδιού. Όλα τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου έχουν σχεδιαστεί και εγκριθεί με βάση αυτή την παράμετρο. Οι Ευρωπαϊκοί Κανονισμοί έχουν κατηγοριοποιήσει το βάρος των παιδιών σε «ομάδες». Το κάθισμα πρέπει να φέρει απαραίτητα έγκριση τύπου ECE R 44/04.

Πότε και από πού μπορούμε να προμηθευτούμε το κατάλληλο καθισματάκι;

Το πρώτο παιδικό κάθισμα χρειάζεται αμέσως βγαίνοντας από το μαιευτήριο! Η μεταφορά του νεογέννητου με καλαθούνες ή πορτ-μπεμπέ που δεν δένονται στο αυτοκίνητο, θεωρείται επικίνδυνη. Μάλιστα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες πριν την αναχώρηση από το μαιευτήριο, το αυτοκίνητο ελέγχεται από το ιατρικό προσωπικό για να επιβεβαιωθεί ότι οι γονείς έχουν αγοράσει και τοποθετήσει σωστά το παιδικό κάθισμα γιατί μόνο έτσι μπορεί να μεταφερθεί με ασφάλεια το νεογέννητο στο σπίτι. Τα καθίσματα που έχουν σχεδιαστεί για τους πρώτους μήνες ζωής ενός μωρού έχουν μαλακή επένδυση, μεταφέρονται εύκολα χωρίς να ενοχλείται το μωρό και εξασφαλίζουν μεγάλη άνεση.

Η καλύτερη λύση είναι να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένα καταστήματα παιδικών ειδών ή πολυκαταστήματα. Εκεί θα βρείτε επώνυμα καθίσματα που πληρούν τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το εξειδικευμένο προσωπικό των καταστημάτων αυτών είναι σε θέση να σας συμβουλεύσει σωστά ανάλογα με τις ανάγκες, το βάρος και την ηλικία του παιδιού σας.

Το σημαντικότερο βήμα μετά την αγορά

Το σημαντικότερο βήμα μετά την αγορά του παιδικού καθίσματος, είναι η σωστή τοποθέτησή του στο κάθισμα του αυτοκινήτου σας, έτσι ώστε να προσφέρει την μέγιστη δυνατή ασφάλεια στο παιδί. Για το λόγο αυτό πρέπει πάντα να διαβάζετε προσεκτικά τις οδηγίες χρήσης που συνοδεύουν το προϊόν και να τις ακολουθείτε πιστά. Ακόμα, μη διστάσετε να ζητήσετε από το προσωπικό του καταστήματος που αγοράσατε το παιδικό κάθισμα να σας δείξει πως τοποθετείται στο αυτοκίνητό σας και πως δένεται με τις ζώνες ασφαλείας.

Προσοχή με τον αερόσακο. Τα καθίσματα των ομάδων 0/0m+ πρέπει να τοποθετούνται πάντα με το πρόσωπο προς τα πίσω. Θα πρέπει επίσης να είστε πολύ προσεκτικοί με τους κανονισμούς που απαγορεύουν τη χρήση του καθίσματος σε θέσεις που υπάρχει ενεργός αερόσακος, διότι σε περίπτωση ατυχήματος, όταν ανοίξει ο αερόσακος, μπορεί να προκαλέσει πολύ σοβαρό τραυματισμό του μωρού.

Πώς να εκπαιδεύσουμε το παιδί για τη χρήση του καθίσματος;

Το παιδί θα πρέπει να αντιληφθεί τόσο τον κίνδυνο, όσο και το απαραίτητο του καθίσματος, πάντα μέσα από συζήτηση. Θα πρέπει να συνειδητοποιεί το λόγο, αλλά και την απόλυτη ανάγκη του καθίσματος χωρίς καμία υποχώρηση από μέρους σας. Μην επιτρέπετε ποτέ στο παιδί να κυκλοφορεί με το αυτοκίνητο, χωρίς να είναι δεμένο στο δικό του καθισματάκι. Έτσι θα γίνει το κάθισμα απαραίτητη προϋπόθεση στις μετακινήσεις του. Φορώντας κι εσείς πάντα ζώνη στο αυτοκίνητο δίνετε το καλό παράδειγμα που είναι και ο καλύτερος τρόπος εκπαίδευσης.

Τί πρέπει να προσέχουμε;

Πρέπει να προτιμάτε καθίσματα αυτοκινήτου που διαθέτουν κλίση της πλάτης, που επιτρέπουν στο παιδί να κοιμάται άνετα, χωρίς να «πέφτει» το κεφαλάκι του μπροστά ή στο πλάι κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Συχνό πρόβλημα είναι και το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν και ξεκουμπώνουν τη ζώνη τους – πρέπει να φροντίσετε εγκαίρως ώστε να αποτελεί συνείδηση στο παιδί η χρήση του καθίσματος.

Aπό την ιστοσελίδα http://www.kafounis.gr

Παιδιά κάτω των 4 χρόνων κινδυνεύουν σε περίπτωση ατυχήματος δέκα φορές περισσότερο από τα μεγαλύτερά τους, αν δεν κάθονται σε ειδικό καθισματάκι. Ένα παιδί που δεν ταξιδεύει στο ειδικό κάθισμα μπορεί να χάσει τη ζωή του σε σύγκρουση ακόμα κι αν η ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι μικρή. Ένα παιδί που μεταφέρεται στο αυτοκίνητο χωρίς ειδικό κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία του, διατρέχει τριπλάσιο κίνδυνο τραυματισμού σε σχέση με ένα άλλο που είναι τοποθετημένο σωστά σε παιδικό κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του. Τα παιδιά που κάθονται στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου κινδυνεύουν πέντε φορές περισσότερο να τραυματιστούν σοβαρά από εκείνα που κάθονται στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου.
Το βάρος του παιδιού σε μια σύγκρουση με μέτρια ταχύτητα γίνεται 30 φορές μεγαλύτερο. Με άλλα λόγια, ένα παιδί 3 χρόνων αποκτά βάρος σύγκρουσης 500 κιλά περίπου. Χαρακτηριστικά αναφέρεται, ότι ένας παίκτης του ράγκμπι, από τον οποίο ζητήθηκε να κρατήσει όσο πιο δυνατά μπορούσε ένα ανδρείκελο μωρού, δεν τα κατάφερε, σε μια σύγκρουση με 50 χλμ/ώρα, και το μωρό εκτοξεύτηκε με δύναμη προς τα εμπρός. Για ένα παιδί που επιβαίνει σε αυτοκίνητο ο πιο επικίνδυνος τρόπος μεταφοράς του είναι στα χέρια κάποιου ενήλικα. Ακόμα και σε πολύ ήπια σύγκρουση, αν το παιδί κρατιέται στην αγκαλιά, μπορεί:
α) να εκσφενδονιστεί μέσα ή έξω από το αυτοκίνητο,
β) να λειτουργήσει σαν αερόσακος για τον ενήλικα που το κρατάει, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά ή και να χάσει τη ζωή του.


Advertisements