Το ζήτημα του ύπνου των μωρών, είναι το πρώτο στην κατάταξη ενδιαφέροντος, μεταξύ των νέων γονιών. Ίσως γιατί συνδέεται τόσο άμεσα με την δικής τους ανάγκη για ύπνο, που στα πρώτα χρόνια ζωής του παιδιού , είναι αγαθό σε ανεπάρκεια. Παράλληλα με τους γονείς οι επιστημονικές κοινότητες δείχνουν ανάλογο ενδιαφέρον για το ζήτημα αυτό. Ιατρικά περιοδικά δημοσιεύουν μελέτες και ολόκληρα ιατρικά συνέδρια διοργανώνονται με θέμα των ύπνο των μωρών.
Πολλά από τα αποκαλούμενα «προβλήματα ύπνου» που οι γονείς αναφέρουν σχετικά με τα παιδιά τους, στην πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα άκαμπτων και παράλογων προσδοκιών οι οποίες βασίζονται σε αφύσικους και αβάσιμους μύθους σχετικά με το πώς θα έπρεπε να είναι τα παιδιά.
Οι λάθος συμβουλές σχετικά με τον ύπνο που βρίσκονται σε τόσα πολλά βιβλία σχετικά με την φροντίδα των παιδιών, στηρίζονται σε τέτοιου είδους προσδοκίες.
Τα μωρά όμως ποτέ δεν θα προσαρμοσθούν σε προγράμματα διατροφής και ύπνου αυτές που είναι ενάντια στην φύση και τις βιολογικές τους ανάγκες.
Υπάρχουν αρκετά λάθη που γίνονται από τους γονείς πολύ συχνά στην προσπάθεια τους να βοηθήσουν το παιδί τους να κοιμηθεί. Πολλά ειδικά βιβλία περιλαμβάνουν προτάσεις σχετικά με τον ύπνο των παιδιών κάτω από τον γενικό τίτλο  «Τι δεν πρέπει να κάνετε»

1.    Μην αγνοείτε ποτέ τα κλάματα  του μωρού. Τα μωρά και τα νήπια αντιδρούν συναισθηματικά και όχι λογικά. Δεν καταλαβαίνουν γιατί οι εκκλήσεις τους για βοήθεια αγνοούνται. Ακόμη και με τις καλύτερες προθέσεις, το να αγνοείς τα παιδιά τα κάνει να νοιώθουν εγκατάλειψη. Το αποτέλεσμα θα είναι ανασφαλή, μελαγχολικά παιδιά. Δεν κακομαθαίνετε το παιδί ανταποκρινόμενοι στο κλάμα του. Κακομαθημένα είναι τα παιδιά που δεν ξέρουν τι να περιμένουν από τους γονείς τους. Πολύ συχνά τιμωρούνται ή επαινούνται για την ίδια συμπεριφορά σε διαφορετικές χρονικές στιγμές.
Τα βρέφη κλαίνε για κάποιο λόγο. Μπορεί να μην ξέρουμε ποιος είναι ο λόγος, και μπορεί επίσης να μην είμαστε πάντα σε θέση να λύσουμε το πρόβλημα, αλλά πάντα μπορούμε να προσπαθήσουμε. Εάν ένα μωρό κλαίει μέσα στη νύχτα μπορεί να πεινάει, να διψάει, να πονάει, να είναι άρρωστο, να νοιώθει άβολα, να νοιώθει μοναξιά, να είναι ταραγμένο ή μπορεί να έχει ξυπνήσει από ένα εφιάλτη. Αλλά οποιοδήποτε κι αν είναι το πρόβλημα, το μωρό κλαίει γιατί είναι ανίκανο να το αντιμετωπίσει μόνο του και χρειάζεται την συμπαράσταση των γονιών του.
2.    Το να αφήνεις ένα μωρό ή ένα νήπιο να ησυχάσει μόνο του – «θα κουραστεί από το κλάμα και θα κοιμηθεί»- είναι παράλογο. Ανταποκρινόμενοι στο κλάμα των παιδιών, φροντίζοντας τα και προσπαθώντας να τα βοηθήσουμε να ξεπεράσουν οτιδήποτε είναι αυτό που τα αναστατώνει, δεν είναι μόνο αποτελεσματικό αποτελεί και τον μοναδικό σωστό τρόπο να τα βοηθήσουμε να αποκοιμηθούν.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι αφήνοντας τα παιδιά να ησυχάσουν μόνα τους, μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται μόνα τους την αναστάτωση τους. Πιο συναισθηματικά «σοφοί» γονείς και γιατροί υποστηρίζουν ότι μια τέτοια μέθοδος είναι καταστροφική για την αυτοεκτίμηση των παιδιών. Γιατί την ίδια ώρα που υποτίθεται ότι αυτονομούνται, μαθαίνουν επίσης ότι δεν μπορούν να εμπιστεύονται  τους γονείς τους και να περιμένουν απ αυτούς να ανταποκριθούν στις συναισθηματικές τους ανάγκες. Παιδιά που δεν μπορούν να εμπιστευθούν τους γονείς δεν μπορούν να έχουν συναισθηματική ισορροπία. Γιατί είναι παιδιά που νοιώθουν ότι τα έχουν εγκαταλείψει, ότι δεν αξίζουν την προσοχή και την φροντίδα. Σ ένα βαθμό θα γίνουν ψυχολογικά διαταραγμένα και ενδέχεται να το εκδηλώνουν με το να είναι προσκολλημένα, πεισματάρικα και απαιτητικά.
3.    Εάν πιστεύετε ότι το παιδί κλαίει απλά γιατί γκρινιάζει και όχι γιατί υπάρχει κάποιο πρόβλημα, χρήσιμο θα ήταν να αξιολογήσετε προσεκτικά την αιτία που μπορεί να κάνει το παιδί σας να γκρινιάζει. Ισως χρειάζεται να περιορίσετε από το ημερήσιο πρόγραμμα του τα πράγματα που το αναστατώνουν. Εάν το παιδί κοιμάται μόνο του, ξαπλώστε μείνετε μαζί του μέχρι ν αποκοιμηθεί. Η παρουσία σας θα το κάνει να νοιώσει ασφάλεια και ηρεμία.
4.    Μην περιμένετε από ένα μωρό να κοιμηθεί σε όλη τη διάρκεια της νύχτας. Οποιοδήποτε είδος «εκπαίδευσης» που έχει σκοπό διδάξει τα μωρά να κοιμούνται συνεχώς σε όλη τη διάρκεια της νύχτας είναι αφύσικη και πιθανά επικίνδυνη. Τα μωρά  έχουν ένα βιολογικό ρολόι που τα ξυπνάει συχνά μέσα στο 24ωρο προκειμένου να τρέφονται- σωματικά και συναισθηματικά*- όσο συχνά έχουν ανάγκη σ αυτό το στάδιο της ζωής τους. Όταν μεγαλώσουν αρκετά να θα κοιμούνται συνεχόμενα κατά τη διάρκεια της νύχτας χωρίς καμία ιδιαίτερη εκπαίδευση.
* έχουν εξίσου μεγάλη ανάγκη για  συχνή επαφή, με το άγγιγμα, με τα μάτια και την φωνή, για  να νοιώθουν ασφάλεια και να ηρεμούν.

5.    Μην δίνετε στα μωρά οποιοδήποτε είδος φαρμάκου ή αλκοολούχου σκευάσματος οποιασδήποτε ποιότητας ή ποσότητας.
6.    Μην αφήνετε τα παιδιά να βλέπουν τηλεόραση ή ταινίες λίγο πριν την ώρα του ύπνου. Τα νήπια και τα μικρά παιδιά «χάνονται» μέσα στη φαντασία και το χάος των τηλεοπτικών προγραμμάτων μ ένα τρόπο που οι ενήλικες δεν μπορούν να καταλάβουν. Τα παιδιά δεν είναι σε θέση να ξεχωρίσουν την πραγματικότητα από την φαντασία που παρουσιάζει η οθόνη. Ως αποτέλεσμα μπορεί να φαίνονται ήρεμα εξωτερικά αλλά μπορεί να έχουν μεγάλη συναισθηματική ταραχή. Ακόμη και τα χαρούμενα και ανώδυνα παιδικά προγράμματα μπορεί να έχουν τέτοιο αποτέλεσμα. Επίσης μην αφήνετε τα παιδιά να παίζουν videogames πριν την ώρα του ύπνου.
7.    Μην μαλώνετε με τα παιδιά στην ώρα του ύπνου. Μην μαλώνετε με τα παιδιά αλλά και με οποιονδήποτε άλλο μέσα στο σπίτι . Εάν παρατηρείτε, ότι σε σταθερή βάση, δίνετε μάχη με το παιδί σας προκειμένου να πάει στο κρεβάτι του, ήδη θα έχετε μια απόδειξη, ότι οι καβγάδες δεν έχουν αποτέλεσμα. Προσπαθήστε ψύχραιμα να καταλάβετε γιατί το παιδί αντιστέκεται στον βραδινό ύπνο. Μήπως δεν νυστάζει αρκετά την συγκεκριμένη ώρα ? Μήπως έχετε παραβλέψει να συνδέσετε αυτή την ώρα της ημέρας με ευχάριστες διαδικασίες? Προσπαθήστε επίσης να ξεκινάτε τις διαδικασίες του ύπνου πριν αρχίσετε να νοιώθετε πολύ κουρασμένοι οι ίδιοι. Είναι  πολύ δύσκολο, αν οι γονείς κουβαλάνε την κούραση της ημέρας, να είναι συγχρόνως και ήρεμοι και πρόθυμοι να δημιουργήσουν ευχάριστη και ασφαλή ατμόσφαιρα.
8.    Μην ταϊζετε, τα μεγαλύτερα παιδιά, λίγο πριν τον ύπνο. Η τροφή χρειάζεται χρόνο για να χωνευθεί . Στη διάρκεια του ύπνου η πέψη δεν γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γίνεται όταν είμαστε ξύπνιοι. Αργοπορεί και μερικές φορές αναστέλλεται. Το αποτέλεσμα είναι φούσκωμα και ενοχλήσεις στο στομάχι. Αυτά τα συμπτώματα δεν βοηθούν σε έναν ήρεμο ύπνο. Απ’ αυτό τον κανόνα εξαιρούνται βεβαίως, τα μωρά που θηλάζουν. Ο θηλασμός βοηθάει το μωρό να αποκοιμηθεί. Εννοείται ότι τα μωρά που θηλάζουν πρέπει να θηλάζουν όσο συχνά το έχουν ανάγκη.

Βασισμένο σε άρθρο του Paul M. Fleiss

Πηγή:4family

Advertisements