Ένα χαστούκι, ένα χτύπημα στο σώμα είτε είναι μικρό είτε μεγάλο, πιο επιθετικό ή πιο ήπιο είναι κοινώς αποδεκτό ότι αποτελεί μια πράξη βίας. Αυτή η πράξη βίας φέρει ξεκάθαρα το μήνυμα του θυμού, της απόρριψης, της εξουσίας. Τη σωματική τιμωρία την καταδικάζουμε και την αντιλαμβανόμαστε εύκολα ως έναν κακοποιητικό τρόπο συμμόρφωσης και διαπαιδαγώγησης των παιδιών. Τι γίνεται όμως με τη λεκτική βία;
Η λεκτική βία ασκεί ψυχολογική πίεση και παρεμβαίνει στη συναισθηματική ισορροπία του παιδιού. O συναισθηματικός εκβιασμός που εμπεριέχεται σε κάθε προσβλητική κουβέντα δημιουργεί τύψεις και ενοχές στο παιδί. Η προσδοκία ότι με την αρνητική κριτική θα καταφέρουμε «ένα καλύτερο παιδί» αποτελεί άλλοθι περισσότερο παρά μια μέθοδος που συμβάλλει σε έναν τέτοιο σκοπό.
Στην λεκτική βία δεν συμπεριλαμβάνονται μόνο οι βρισιές αλλά και λέξεις ή φράσεις που αγνοούν το συναίσθημα του παιδιού. Κάποιες απο τις παρακάτω φράσεις τις αναγνωρίζουμε είτε ως μεγάλοι είτε ως παιδιά, κάποιες έχουμε πει και κάποιες μας έχουν πει.
• Όταν σου μιλάω να ακούς!
• Έχεις δει κανένα άλλο παιδάκι να κάνει σαν εσένα;
• Να δούμε πότε θα αποφασίσεις να φερθείς σαν μεγάλος;
• Άντε κουνήσου τι κάνεις μια ώρα;
• Οι μαμάδες των άλλων παιδιών δεν φωνάζουν γιατί έχουν καλά παιδιά.
• Δεν σε ρώτησα!
• Με κούρασες.
• Μη τολμήσεις.
• Γιατί όλα τα άλλα παιδιά είναι καλύτεροι μαθητές απο εσένα;
• Δεν έχω όρεξη τώρα.
• Σου είναι τόσο δύσκολο να κάτσεις φρόνιμα;
• Δεν μπορείς μια φορά να μη με κάνεις ρεζίλι;
• Δεν είσαι παιδί εσύ, είσαι βάσανο.
• Να ήξερες τι έχω περάσει εγώ για να σε κάνω άνθρωπο.
• Φαίνεται ότι δεν μπορώ να σου έχω εμπιστοσύνη.
• Άφησε το θα το καταστρέψεις, θα το κάνω εγώ!
• Δεν μπορώ να φύγω για λίγο και τα κάνεις όλα χάλια.
• Σου δίνουμε τόσα και εσύ δεν είσαι ευχαριστημένος/η με τίποτα.
• Δεν υπάρχει δε μπορώ, υπάρχει δεν θέλω.
• Άμα είσαι καλό παιδί θα σε αγαπάω.
Τα παιδιά δεν έχουν αναπτύξει μηχανισμούς άμυνας για τα αρνητικά συναισθημάτα που νιώθουν όταν χαρακτηρίζονται με αυτό το τρόπο ή δέχονται προσβολές. Λαμβάνουν τα μηνύματα με τη κυριολεκτική έννοια του λόγου. Όταν σε ένα παιδί πούμε: «δεν σε αγαπάω γιατί είσαι κακό παιδί» δεν γνωρίζει ότι δεν το εννοούμε πραγματικά, δεν γνωρίζει την προσωρινότητα της κατάστασης.
Όταν σε ένα παιδί αποδίδουμε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά για τη προσωπικότητα και την ιδιοσυγκρασία του φαίνεται ότι πιστεύουμε πως δεν υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση. Το παιδί δεν έχει την εμπειρία να διαχειριστεί το συναισθηματικό εκβιασμό και δεν γνωρίζει ότι πολλές φορές οι άνθρωποι δεν εννοούν αυτά που λένε.
Ένα παιδί υπάρχει πιθανότητα να δυσκολεύεται να διαβάσει, να γράψει, να συγκεντρωθεί, να κάτσει «φρόνιμα», να θυμηθεί, να αποδώσει αυτά που ξέρει. Δεν είναι απαραίτητο ότι όλα αυτά παραπέμπουν σε παθολογική δυσλειτουργία.
Ιδιοσυγκρασιακά το κάθε παιδί συγκεντρώνει διαφορετικά χαρακτηριστικά που απαρτίζουν τη ξεχωριστή προσωπικότητα του.
Αυτός είναι και ο λόγος που κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές ικανότητες, δεξιότητες και ταλέντα απο κάθε άλλον. Αυτός είναι ο λόγος που και τα αδέρφια μεταξύ τους είναι τόσο διαφορετικά. Αυτός είναι ο λόγος που με την ίδια παιδαγωγική μέθοδο αναπτύσσονται εν τέλει διαφορετικές προσωπικότητες.
Το παιδί θα χρειαστεί να αντισταθμίσει τη ψυχική αναστάτωση που του προκαλεί η λεκτική επίθεση και είναι πιθανό να καταφύγει στον εαυτό που το αντιπροσωπεύει καλύτερα, σε αυτόν που θα το προστατέψει καλύτερα.
Σε έναν ντροπάλο, αντιδραστικό, νευρικό ή επιθετικό εαυτό.
Μητρακάκη Άσπα
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών – δυσλεξίας.
πηγή: childit
Ασπα Μητρακακη
Απρ. 19, 2011 @ 09:34:13
«Οι λέξεις πονάνε τα παιδιά». Ένα άρθρο που έγραψα και δημοσίευσα με σκέψεις για τη λεκτική βία….που τα όρια της είναι τόσο ελαστικά. Στα χρόνια που δουλεύω με τα παιδιά η λεκτική βία είναι πάντα εκεί…απο γονείς, συνομιλήκους, ευρύτερο περιβάλλον.
trelokomeio
Απρ. 19, 2011 @ 10:12:15
εμ ελα ντε που ενώ προσπαθώ εγώ τουλάχιστον να μη το κάνω δέχομαι λεκτική βία απο άλλους ενήλικους για την «άσχημη» ανατροφή που δίνω στο παιδί μου. του στίλ.:
-θα σε χορέψει στο ταψί αυτη!
-εχεις να περάσεις κακομοίρα μου!
-ναι μίλα της όμορφα εσύ και στο τέλος θα σου δίνει και κλωτσιές!!
-δώσε της και καμιά στο πισινό να μάθει!!! (τώρα λέω εγώ οτι το μόνο που θα μάθει ειναι να ειναι μαζώχα και να τις τρώει να γουστάρει!!).
δυστυχώς όπως τα έχουν κάνει έτσι σκατά οι άνθρωποι, ειναι το σωστό να βρίζεις να απειλεις τα παιδιά σου και λοιπα απο το να προσπαθείς να κάνεις το αντίθετο. πως και δεν μου έχουν ρίξει κανένα μπάτσο οι άλλοι θαυμα ειναι…. ειναι βέβαια που ειμαι και ολίγον νταμάρι σου λενε θα τις φάω αμα μου δώσει καμια αυτη θα με πετάξει κάτω!!
Ελισάβετ
Απρ. 22, 2011 @ 22:11:56
Να είσαι καλα που το εγραψες!!! Διοτι καθε τοσο γινομαι εξαλλη οταν τα ακουω αυτα…. προχθες εκλαψε λιγο το μωρο (40 ημερων) και ακουσα το θεικο: α, γκρινιαρης ειναι, ε?
αλλα το χειροτερο το κανουν στην μεγαλη μου κορη (20 μηνων) που ακουσα να τις λενε: είσαι πονηρη, γκρινιαρα, κουτσομπολα, κλπ.
και τα λενε μητερες….
Δυστυχως εγω ακομη θυμαμαι εκφρασεις που μου ελεγαν οταν ημουν μικρη με πολυ πικρα…
Άιναφετς
Απρ. 19, 2011 @ 11:45:53
Γεια σας γλυκές μανούλες και πατερούληδες! 🙂
Ναι, έχω καιρό να γράψω…αλλά διαβάζω όλα τα σχόλια σας και σαν καλή μαγισσούλα «ξέρω» ότι είσαστε γεροί, δυνατοί, υπομονετικοί, ανθεκτικοί, ευλύγιστοι, τρυφεροί….
Ήθελα να ευχηθώ σε όλους Καλό Πάσχα και με την ευκαιρία να σχολιάσω την λεκτική βία…που είναι και (τυχαίοοοο; όχι!) θέμα της ανάρτησης μου με τίτλο bang bang!
Όλοι πάνω κάτω καταλαβαίνουμε πως η έσχατη βία είναι η χειροδικία, αλλά η λεκτική βία σε σκοτώνει με το γάντι…και ένας Θεός ξέρει πόσες φορές δεν μας έχει ξεφύγει!!! 😦
Καλό Πάσχα λοιπόν μέσα από την καρδιά μου και με πολύ-πολύ ΑΓΑΠΗ! :lol
ΦΥΣΙΚΑ γαλακτοκομικά ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΑ!!! « Συμφιλιωτική Αυτάρκεια
Απρ. 21, 2011 @ 13:08:11
Ντροπαλός
Απρ. 27, 2011 @ 15:30:36
Υποθέτω ότι μη μπορώντας να αποκωδικοποιήσει και να ερμηνέυσει την συμπεριφορά και τα λόγια για τα λόγια από την πραγματικότητα, το παιδί μπορεί να γίνει ένας κοινωνικά αποστασιοποιημένος ενήλικος με σκέψεις του τύπου: Από το να βρεθώ να μην με αγαπάνε, δεν δημιουργώ ουσιαστικές επαφές με τον κόσμο
Καλησπέρα